Frakturen
För historikern och boksamlaren är det nödvändigt
att kunna läsa frakturstil, om man är intresserad av böcker
från 1800-talet och tidigare. För att utläsa en boktitel
måste man vara säker på de kluriga versalerna, och för
att få en uppfattning om bokens innehåll måste man kunna
skumma över några sidor i spretig bokstil, utan att blanda
ihop m och w, utan att läsa fel på s och f, eller ställa sig frågande
framför k.
Frakturen hör till en grupp stilar som gemensamt kallas gotiska,
därför att de utvecklats och använts i Tyskland och Skandinavien.
Det var renässansens italienska humanister som skapade detta namn,
och därmed menade de att stilen var grov och barbarisk. Ett bättre
namn på denna grupp är brutna stilar, därför att
de har brutna linjer - därav namnet fraktur.
Handskriven förebild
De gotiska stilarna går tillbaks på den bokstil som användes
i medeltidens handskrivna böcker. De första typsnitten var direkta
kopior av dessa handskrivna bokstäver Gutenbergs typsnitt. Även som tryckbokstav
bevarar de gotiska stilarna den handskrivna bokstavsformens egenheter.
Särdragen hos frakturen förstår man om man tänker
sig att den tecknats med en bredpenna, som man i princip bara gör
enstaka linjer med. Istället för mjuka övergångar
mellan linjerna bryts linjen och en ny påbörjas. Det ger tecknen
ett hårt och kantigt intryck, som förstärks av detaljer
som de trekantiga spetsarna i linjesluten.
Textura
Den ursprungliga
gotiska stilen är texturan. Det var den som först användes
som trycktyp i Gutenbergs 42-radiga bibel, och i Sveriges första
bok 1483, men den har inte varit vanlig i svenskt tryck. Texturan är
helt rektangulär, med kraftiga linjer, smal och hög teckenform,
och mycket korta staplar, som gör den ekonomisk men inte särskilt
lättläst. Textmassan ger intryck av en kompakt väv, därav
namnet: textur är det latinska ordet för väv.
Schwabach
Under 1400-talets
skapades en variant med rundare och mjukare teckenformer, s.k. schwabach,
som användes mycket i svenskt boktryck under 1500-och 1600-talen,
både som rubrikstil och som texttypsnitt. De mer varierade och öppna
bokstäverna gjorde stilen mer lättläst. Linjerna är
brutna men har böjda former på bokstavens båda sidor.
Fraktur
Under 1500-talet
utvecklades frakturen, som en modernisering av den gotiska stilen. Frakturen
är stramare, smalare och elegantare än schwabach, med omväxlande
raka och runda linjer och med kontrast mellan tunna och tjocka streck.
Under 1500- och 1600-talen användes den mest som rubrikstil, men
under 1700- och 1800-talen är fraktur den dominerande stilen, kompletterad
med schwabach. Dessutom användes antikva för latinska ord, såväl
i tryck som handskrift.

I den illustrativa titelsidan från tidigt 1600-tal
är schwabach grundstilen, den centrala titeln är i fraktur och
latinska ord och namn i antikva. (Klicka
bilden för en förstoring)

Frakturen i praktiken, med en vacker och kraftfull form
i ett tryck från 1600-talets slut.
Användning
Frakturen och andra brutna stilar användes i Sverige till 1800-talets
slut. Antikvan användes i dessa tryck för latinska, franska
och andra icke-germanska ord och namn. Under 1800-talets gång trycktes
alltfler böcker med antikva. Sist bet sig frakturen kvar i folkligt
tryck, som psalmboken, katekesen och skillingtryck.
I almanackan användes frakturen ännu år 1900. Officiellt
tryck, som riksdagstryck, lagtryck och förordningar höll också
länge kvar vid frakturen. Ett brott i frakturens dominans skedde
1860, när det bestämdes att folkskolans läsebok skulle
sättas med antikva.
Svårläst
De gotiska stilarna är svårlästa och egentligen direkt
olämpliga som brödtypsnitt, eftersom tecknen är så
likartade. Men underligt nog fungerar det ändå, när man
vant sig och man lär sig frakturen fort, bara man är
klar över de hinder som finns på vägen. De flesta gemener,
småbokstäver, kan man tolka eftersom de i stort sett är
lika antikvans tecken, men det finns några undantag.

Frakturen har tre olika s, slut-s, vanligt långt s, och dubbel-s,
som är tyskans sz. Det långa s-et är mycket likt f, skillnaden
är att f har ett tvärstreck som går ut på stapelns
framsida.

Frakturens gemena k ser ut som ett l med lite krafs högst upp, men
det är ett k som har fått benen uppflyttade till huvudet och
omformade till en ögla och ett tvärstreck. Dessutom finns högst
upp två vassa streck, men de hör till stapeln och finns på
alla raka uppstaplar.

Gemena d har samma grundform som o, men skiljs ut genom en lång
bakåtgående släng, som var vanlig i äldre handstilar.

Frakturen använder endast w, inte v. Enkelt v används däremot
i främmande ord. Enkel-v är slutet upptill och till formen ett
o, med ett extra streck eller släng på stapeln. Dubbel-w är
mycket snarlikt m, men du ser skillnaden i tecknets andra del och de uppåtgående
slängarna på staplarna.

Gemena y har samma grundform som v, det är slutet upptill, men se
och häpna öppet nedtill, med en nedstapel eller släng under
linjen. Läsningen kan ytterligare försvåras av att den
äldre stavningen ofta använder ij och y där vi bara har
i eller j, t.ex. Maij:t och May:t.

I fraktur är x två fristående linjer. Det används
sällan i germanska ord, mest som etc.-tecken. I schwabach är
gemena x särskilt svårt att urskilja eftersom det är ett
r med ett vasst streck från foten.

Gemena z är särskilt svår att känna igen. Frakturen
har ett z som tydligt härrör från handskriften, med en
lång släng eller ögla.

Tittar du närmare på ä och ö ser du ursprunget till
våra prickar ett litet e. I handstil blev det bara en krumelur,
som sedan blev ett streck och prickar i tryck.
Med dessa tips kommer du snart över de besvär frakturen ställer
till när det gäller löpande text, men versalerna är
ett annat kapitel. De har ett annat historiskt ursprung än antikvans
versaler och frakturens gemener, och är ibland omöjliga att
utläsa genom att jämföra med de bokstavsformer vi är
vana vid. De är dessutom ofta rikt ornamenterade. Det enda raka är
att lära sig dessa tecken från början, som ett eget alfabet.
Ta hjälp av teckenuppsättningen i presentationen av Fyris Fraktur
när du stöter på dessa vackra krumelurer i dina gamla
klenoder.
(Se typsnittet Fyris Fraktur)
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|