Uppochned
Typografin till exempel. Nog har vi lärt oss att antikvor som Garamond
och Baskerville ger vackra och lättlästa texter och att linjärer
som Franklin Gothic och Gill Sans är bra i rubriker. Att Sabon är
en tålig arbetshäst och Frutiger aldrig fel. Men att Times
och Helvetica är fel och ute. Och att kerning är viktig för
att en text ska vara tilltalande och lättläst. Att stycken i
löptext ska markeras genom indrag på första raden.
Glöm allt det där. Indrag är fel och blankrad är
rätt. På webben är linjärer utmärkta i brödtext
och antikvor bäst i stora rubriker. Och det är inte kerning
som gäller, utan samma teckenmellanrum mellan alla tecken. Och Sabon,
Gill Sans och andra favoriter betyder problem eller ingenting alls. Det
är Times och Helvetica som gäller och resten kan man rensa ut
från typsnittskatalogen. Allt blir så mycket enklare och så
mycket svårare.
I allmänhet anser vi nog att antikvor i allmänhet och renässansantikvor
i synnerhet är bäst för löpande text, i såväl
böcker som tidningar. Variationerna mellan tunna och breda streck
skapar en vacker textbild med god teckenigenkänning och serifferna
binder samman tecknen till ordbilder. Den diagonala betoningen, som hämtar
sitt ursprung i pennans rörelse i de handskrivna förebilderna
för dessa tecken, skapar en rörelse i textraderna.
I brödtext på bildskärm slår dessa goda egenskaper
över i sin motsats, när det gäller textgrader från
14 punkter och nedåt. Variationen mellan tunna och breda linjer
går förlorad, så att tecknen ser ut som dåligt
formgivna linjärer. Seriffer och andra finesser blir fula klumpar
av pixlar. Typsnittet blir både fult och svårläst.

Bild 2: Garamond och Baskerville skärmdump. "Antikva.gif"
Och det är acceptabelt så länge bildskärmen används
för sitt ursprungliga syfte, att skriva in text och komponera trycksidor.
Men på webb och i multimedia används bildskärmen som exponeringsenhet,
och WYSIWYG (What You See Is What You Get) har fått en ny och verklig
innebörd.
Däremot fungerar antikvor mycket bra i stora rubriker. Här
återges det fina linjespelet och utmejslade detaljer på ett
sätt som är jämförbart eller t.o.m. bättre än
trycket.

Linjärer fungerar i allmänhet bättre som brödtypsnitt
på bildskärm, eftersom de har en enklare formgivning. Alla
linjer är i princip lika tjocka, även i trycket och små
seriffer och andra detaljer är avskalade. Dessa tecken kan lättare
anpassas till bildskärmens fyrkantiga pixelmatris.
Men säg den glädje som är beständig. Linjärer
som är vackra och läsbara i tryck framträder ofta som ett
otillgängligt gytter av linjer på bildskärmen. Teckenformerna
kan i och för sig vara tydliga, men de skiljer sig avsevärt
från trycket och teckenmellanrummen tycks leva sitt eget liv. Det
blir gluggar mellan tecknen i orden och krockar mellan orden, som gör
texten ordentligt svårläst.

Feltillriktade skärmfonter
Men de typsnitt som hör till operativsystemet och som man skyr som
pesten i sina tryckta produkter, fungerar bra eller i alla fall bättre
på bildskärm, av det enkla skälet att de producerats just
för detta syfte.

Geneva med bättre tillriktning
För skärmfonter är helt andra egenskaper avgörande
för skönhet och läsbarhet än för tryckta tecken.
Enkelhet i form och balanserade mellanrum är viktigast.
Ett grundläggande krav för god läsbarhet på bildskärm
är ett stort och jämnt teckenmellanrum, som ska vara lika stort
mellan alla tecken och lite bredare än vad som krävs i tryckt
text. Medan tecken i tryckt text kernas, alltså ges individuella
justeringar för att det ska bli ett likartat teckenmellanrum, måste
man på bildskärm uppnå samma sak genom att inte skapa
individuella anpassningar. Teckenmellanrummen måste också
vara större, så att man kan särskilja enstaka tecken.
Tecknen får inte krocka med varandra.
Ordmellanrummen blir också känsligare på bildskärm,
där de måste vara större än i tryck. De måsta
vara balanserade gentemot teckenmellanrummen, så att man tydligt
ser skillnad mellan ord och tecken.
Radavstånd behöver inte vara större än i tryck,
men måste även de balanseras rätt för att tecken
och ord ska särskiljas. I tryck kan man ha liten grad och ganska
stort radavstånd, men på bildskärm måste man ha
ganska stor grad och lagom tätt mellan raderna. Alltså så
mycket luft att raden skiljs ut som ett objekt, men inte så mycket
att raderna spretar iväg. En tumregel kan vara att radavståndet
optiskt sett är större än ordmellanrummen. Observera att
Times New Roman för Windows som enda typsnitt har ett inbyggt korrekt
radavstånd.
De ljusrum som finns inom tecknen måste vara större och harmoniskt
avstämda mot de ljusrum som finns mellan ord och tecken. Ljusrummen
inom tecknen måste vara större än i tryckt text för
att teckenformerna ska framträda, och lite större än teckenmellanrummen
för att skapa ordbilder.
Teckenformerna bör vara enkla, öppna och rätlinjiga med
tydliga ljusrum. De måste dessutom konstrueras med individuella
egenskaper så att de kan särskiljas när de ställs
samman, t.ex. så att r och n inte läses som m och att en etta
inte läses som ett gement l. Helt rätlinjiga teckenformer kan
fungera utmärkt i små grader, men kan leda till monotoni, som
måste brytas med rundningar.
Slutligen är hintningen avgörande för att dessa goda egenskaper
ska förverkligas på bildskärmen. Med hintning avses anpassningar
av teckenformen till bildskärmens punktmatris, vilket egentligen
kräver särskilda instruktioner för varje enskilt tecken
och varje teckenstorlek.





Textexempel på bra skärmfonter, dock inte
bra radavstånd.
Den personlighetsförändring som många fina typsnitt genomgår
när de uppenbarar sig på bildskärm beror givetvis på
bildskärmens låga upplösning.
Dessa typsnitt har ju konstruerats för utskrift på fotosättare
med 1200 dpi eller laserskrivare på 600 dpi, alltså i upplösningar
c:a 16 eller 8 gånger större än bildskärmens.
Bildskärmen har en upplösning på 72 dpi (dots per inch)
eller 72 ppi (pixels per inch) alltså 72 pixlar eller bildskärmspunkter
per tum.
Denna upplösning räcker inte till för att återge
tecknens detaljer. Medan ett gement "a" kanske har 35-40 pixlar
att tillgå på bildskärmen har samma tecken c:a 600 eller
300 bildpunkter till sitt förfogande i utskrifter. Det betyder inte
bara att detaljer försvinner eller vanställs. Det påverkar
också teckenbredd och teckenmellanrum.
a i pixelmatris, som visar variation i teckenkontur
och enformighet i skärmfont.
Detta förklarar grundproblematiken med den ojämna tillriktningen
på bildskärm. Återgivningen av trycktypsnitt på
bildskärm avser främst att visa hur texten disponeras i tryck.
Att tecknens utseende skiljer sig betänkligt från de tryckta
tecknen är av mindre betydelse, så länge de kan läsas
och ge en bild av hur texten disponeras i utskrift.
Teckenmellanrummen följer således de inställningar som
är relevanta för den högre upplösningen, vilket innebär
att det blir gluggar och krockar på bildskärmen. I vissa fall
trängs teckenpar ihop, i andra fall blir de utspärrade. En orsak
är att tecknen får andra bredder på bildskärmen
än i tryck, en annan att bildskärmen inte kan återge de
förfinade teckenmellanrum som utskriften kan.
Av samma skäl är PostScript-typsnittens radavstånd för
små på bildskärm. Själva fonten har minimala radavstånd,
som ska justeras i layout-programmen när sidorna komponeras. Om typsnittet
används utan sådan justering sitter man med en oslipad diamant.
Samtidigt som skärmfonterna avviker betydligt från den tryckta
teckenformen, kan enstaka tecken vara identiska i fonter som skiljer sig
mycket som trycktyper. Detta gäller t.ex. gemena m och n. Dessa tecken
kan nämligen inte konstrueras på så många olika
sätt med det lilla utrymme som står till buds
n i teckenkontur och skärmfont, som är identisk trots
variationer i teckenform
Det finns grader även i helvetet. Vissa trycktypsnitt har bättre
skärmåtergivning än andra, men grundproblematiken finns
med alla Type1-typsnitt, eftersom de främst utformats för tryck.
I nästa artikel ska vi se närmare på de lösningar
Adobe tillhandahåller i form av webbversioner av några populära
trycktypsnitt.
Det är ju inte någon större överraskning att typsnitt
som konstruerats för skärmpublicering också är bäst
på detta. I första hand gäller det typsnitt som levereras
med operativsystemen. På Mac är det Geneva och Helvetica bland
linjärer, och New York och Times för antikvor. I Windows har
det sedan gammalt varit Arial och Times New Roman. Men nu finns dessutom
Verdana och Georgia, som vi ska skärskåda i nästa artikel.
Det finns två sätt att exponera tecken på bildskärmen:
genom speciella punktuppbyggda skärmfonter, så kallade bitmaps,
eller genom rastrering av konturtecken.
Adobes Type1-typsnitt använde länge bitmap-fonter, som var
avpassade till bildskärmens upplösning för att ge bra teckenåtergivning.
Dessa handgjorda punktuppbyggda tecken gjordes lite olika beroende på
teckenstorlek, för att passa in i skärmens punktmatris. De går
inte att zooma, utan att bli taggiga, eftersom de är fixerade till
vissa punkter. Macens skärmtypsnitt Geneva och New York, har också
varit av detta format. När man skriver ut texten ersätts Geneva
med Helvetica och NewYork med Times, som finns installerade i skrivaren.
Rastreringstekniken innebär att man utgår från typsnittets
teckenkonturer och använder samma teknik för visning på
bildskärm som vid utskrift.
Både TrueType och Postscript är konturteckenformat, där
tecknen är beskrivna med konturlinjer, eller egentligen matematiskt
beskrivna med vektorer. Därmed kan de förstoras och manipuleras
utan att förlora kvalitet.
När teckenkonturerna exponeras på skrivare eller bildskärm
omvandlas konturerna till en yta fylld av bildpunkter. Detta sköts
av en rastrerare, en RasteringImageProcessor (RIP). Eftersom teckenkonturerna är skalbara
blir också skärmtypsnitten skalbara, de får en jämn
kontur, de kan zoomas etc.
ATM är Adobes rastrerare för bildskärmsvisning av Type1-typsnitt.
För TrueType-typsnitten har Apple och Microsoft byggt in rastreraren
i operativsystemen för Macintosh och Windows.
Men rastreringen ger ett annat problem: hur ska teckenkonturen översättas
till bildpunkter om konturen skär mellan två pixlar, eller
på något annat sätt misspassar bildskärmens punktmatris.
Detta är kärnfrågan i bildskärmstypsnittens problematik.
Lösningen heter hintning: instruktioner hur den förfinade teckenkonturen
ska återges när upplösningen inte räcker till.
Ursprungligen utvecklades tekniken för att anpassa Type1-typsnitten
i små grader till laserskrivare med 300 dpi. ATM använder nu
tekniken för rastrering till bildskärmen. Resultatet är
som bekant inte alltid lysande.
Det beror bl.a. på att ATM:s hintning ligger utanför fonten
och sköter anpassningen till bildskärm genom generella instruktioner.
ATM:s hints ska garantera att tecknen liknar teckenkonturen så
mycket det är möjligt i denna svåra miljö, men den
innehåller inga garantier att anpassningen ger vackra och lättlästa
tecken. Ur Adobes perspektiv har den aspekten varit av underordnad betydelse,
eftersom man haft den grafiska branschen som målgrupp där avstämning
mot utskrift varit det centrala.
I senare versioner av ATM finns kantutjämning, vilket ökar
likhet med trycktypsnittet, men inte nödvändigtvis ökar
läsbarheten, eftersom tecknen blir gråsuddiga.
TrueType-typsnittens rastreringsteknik lyckas dock bättre med läsbara
bildskärmstypsnitt.
TrueType-formatet utvecklades av Apple, för att komma ifrån
de dyra licensavgifter man måste betala till Adobe för att
använda deras Typ1-teknologi på macens operativsystem. Snart
tog Microsoft upp TrueType och utvecklade den för standardtypsnitten
i Windows. Medan Adobe satsade på tryck och den grafiska branschen,
satsade Microsoft på kontorsvärlden med goda typsnitt för
laserutskrifter och läsning på bildskärm.
TrueType var från början tänkt för bildskärmstypsnitt
och utskrift på kontorsskrivare, så här har Microsoft
lagt sig vinn om kvalificerad hintning. Det är denna funktion som
nu kommer så väl till pass och ger TrueType ett försteg
inom bildskärmstypografi i allmänhet och webbtypografi i synnerhet.
En poäng är att hint-instruktionerna i True-Type-typsnitten
ligger i själva fonten och i detalj kan styra varje teckens anpassning.
Det ger formgivaren samma kontroll som när man bygger punktuppbyggda
tecken, men här är det snarare programmering än handarbete
som utför jobbet. Det betyder att hints kan ge ett TrueType-tecken
olika utseende i olika grader, för att optimera läsbarheten.
Hints kan också styra teckenmellanrummet, avpassat för olika
teckenstorlekar.
TrueType-hintningen förenar kort sagt fördelarna
med bitmap-fonternas individuella skärmanpassning med ATM:s skalbarhet
och PostScript-typsnittens höga upplösning i utskrift.
Hintat och ohintat M
Det är inte så kul, men det fungerar. Bildskärmspublicering
beskär utbudet av användbara typsnitt rätt ordentligt,
och webbpublicering driver fontnedskärningen till existensminimum.
De enda säkra typsnitten är de som följer med operativsystemen
och som därmed finns på allas datorer. Det blir times New
Roman och Arial för Windows, respektive Times och Helvetica på Mac. Vi är tillbaks till
1985 års basutbud,
som om ingenting hänt på fontfronten under
desktoprevolutionen.
Det finns många lösningar på problemet, men endast en
tycks ha slagit igenom, och den är gratis.
En lösning som inte slagit igenom är att fonter eller delar
av fontuppsättningar kan bäddas in i webbdokument och laddas
i mottagarens dator, medan man läser en webbsida. Det finns flera
sådana lösningar, men de bromsas av säkerhetsaspekter: fontproducenter räds risken att nån stjäl ett
nedladdat typsnitt. Frågan tycks dock vara ganska akademisk, så
länge det inte finns så många typsnitt som värda
att bädda in och ta emot. Om det handlar om häftiga display-fonter
är gif-bilder ett fungerande alternativ.
En annan lösning är att gratis tillhandahålla bra typsnitt,
som man levererar med operativsystem och programvara så att de får
en bred spridning, som alla andra användare vill hämta hem och
installera på sina datorer. Sådana typsnitt kan laddas ned
från Microsoft, de levereras med Apples och Microsofts operativsystem
och med Adobes ATM. Det tycks snarare vara nedladdning än inbäddning
som är svaret på webbens typografiska begränsningar.
Ett sätt att komma runt problemet med det begränsade urvalet
av typsnitt på webben, är att hålla fast vid sina favorittypsnitt
och omvandla texten till gif-bilder med kantutjämnad text. Det är
särskilt vanligt i fråga om knappar och rubriker, men förekommer
också i ingresser. Det är fel redan från början
och resultatet blir inte bra.
I små grader fungerar nämligen inte kantutjämningen .
Den ska ju skapa en tonad övergång vid tecknets ytterkanter
ut mot den bakomliggande ytan. I små grader finns det helt enkelt
för lite pixlar att tillgå för toningen, så det
blir grundstrecken, alltså hela tecknet, som jämnas ut, eller
snarare smetas till.
Resultatet är suddiga och disiga tecken, som ibland är mycket
svårlästa. Dessutom återger inte heller denna teknik
de egenskaper som man åtrår i de trycktypsnitt som man vill
använda.
Har man dessutom skapat gif-bilderna mot en annan bakgrundsfärg
än de sedan används mot på bildskärmen, så
har man riktigt ställt till det för sig.
Det kan vara bättre att skapa knapptexter med icke-kantutjämnad
text, där man använder skärmtypsnitt som är tydliga
och lättlästa. Genom att låsa texten i gif-bilder garanterar
man att dessa navigationsinstrument verkligen visas lika på alla
datorer i alla miljöer.




Kantutjämning skapar sudd i små grader
Däremot fungerar kantutjämningen alldeles utmärkt för
text i stor grad, för rubriker och logotyper, alltså från
18 pt och uppåt. Här ger kantutjämningen en lyster och
skönhet som inte bara återger typsnittets egentliga egenskaper
utan till och med överträffar den tryckta motsvarigheten. I
dessa sammanhang bör man använda kantutjämning.
PhotoShop gillar inte Truetype
PhotoShop hanterar typsnitten lite olika om man väljer kantutjämning
eller om man väljer bort kantutjämning. Utan kantutjämning
återges skärmfontens bitmap-tecken men missar dess tillriktning
eller hints. Detta är särskilt besvärande för TrueType-typsnitt.
Teckenkombinationer som återges utmärkt i t.ex. Word blir här
hopklumpade eller spärrade, och det är ett tidsödande elände
att rikta till dem manuellt.
Vid kantutjämning utgår PhotoShop från teckenkonturen
och kan dessutom skapa bättre teckenmellanrum. De kantutjämnade
tecknen kan därför dramatiskt skilja sig från icke kantutjämnade.
Men tillriktningen blir ändå inte riktigt bra. PhotoShop tillgodogör
sig inte riktigt den hint-information som finns i TrueType-fonten, utan
man får manuellt justera teckenmellanrummen.


Photoshops hantering av icke kantutjämnad text:
högst upp kantutjämning med god tillriktning, i mitten icke
kantutjämnad med Photoshops misslyckade tillriktning, underst skärmdump
från webbläsare
Om man vill ta fram icke kantutjämnade gif-texter
sker det faktiskt snabbast och säkrast genom att skriva texten i
en webbeditor, visa den via en webbläsare, göra skärmdump
och ta in texten som bilder i PhotoShop för vidare bearbetning.
Mycket av problemen med typografi på webben beror på att
vi sitter fast i typografiska koncept som utvecklats för pappersburen
publicering och att vi nödvändigt vill applicera dem på bildskärm
och på webben, som har helt andra begränsningar och möjligheter.
På sätt och vis är vi tillbaks vid 1450-talet, när
boktryckarkonsten skapade nya förutsättningar för distribution
av information. Trycket imiterade handskriften så långt det
gick i 100 år, och gick sedan sin egen väg. Så kommer
webbtypografin också att göra, men det tar snarare 2 än
100 år.
Det är mer konstruktivt att utgå från detta dynamiska
mediums möjligheter än att försöka kringgå dess
begränsningar. Låt oss se på några heliga kor som
redan offrats.
I tryckt löptext brukar man ha indrag i första raden på
alla stycken utom första stycket efter en rubrik. Dagstidningar har
ibland frångått denna regel och har indrag överallt,
för att kunna ta bort stycken och infoga rubriker där det passar.
Syftet med indrag istället för blankrad är att spara utrymme
och papperskostnader, men ändå ange att ett nytt stycke börjar.
Blankrad mellan stycken hackar dessutom upp texten och gör den trög
och tungläst. Blankrad sparar man för större avskiljningar
mellan huvudavdelningar och dylikt.
På webben kan man också skapa indrag, t.ex. genom hårt
mellanslag eller via stilmallar (CSS, Cascading StyleSheets). Det är inte där problemet
ligger. Medan indraget skapar sammanhang och läsbarhet i tryck, ger
det tunga svåröverskådliga textmassor på bildskärm.
Här fungerar faktiskt blankraden bättre som avskiljare mellan
stycken, eftersom korta texter är lättare att ta till sig än
långa. På bildskärm är det en fördel med upphackad
text. Här medför de många blankraderna inte heller några
utrymmeskostnader.
Oavsett vinster i läsbarhet med blankrad som styckeavskiljare, tenderar
det att bli en kutym för texthantering på webben, eftersom
man kanske klistrar in dokument formgivna i ordbehandlingsprogram, där
man har styckebrytning som avslut på ett stycke, vilket alltså
blir <p> som skapar blankrad i html. Samma effekt nås om man
skriver in texten i en webbeditor.
Givetvis kan man även här ha stilmallar, men det är mycket
krångligare att märka förstastycke, än att acceptera blankrad
som styckemarkering. (Det finns en lösning i CSS med automatiskt
förstaradsindrag på alla stycken utom första stycket,
med det stöds inte av tillräckligt många webbläsare.
Dessutom behövs inte denna funktion.)
På detta sätt skapas inom webbtypografi en förenklad
typografisk standard, som i många avseenden tillmötesgår
krav på läsbarhet på bildskärm. I andra fall ställer
de högre krav på läsaren, men är ändå
acceptabla därför att de ur produktionsteknisk synpunkt är
de mest rimliga, som blir de-facto-standard på nätet.
En gammal god och viktig typografisk regel är att mellanrubriker ska
ansluta till den text den rubricerar, alltså ha mer luft ovanför
sig än den har till sin text. Om det är lika mycket luft ovanför
och under rubriken ser den ut att sväva fritt som ett eget objekt
på sidan. I desktop-program har man sedan länge kunnat styra
sådant genom typografimallar. Att lägga ned lite möda
på sådana lösningar är meningsfullt i text som på
detta sätt formges för tryckning eller utskrift.
Denna regel kan man och bör man tillämpa också på
webbsidor, för att göra texten mer tillgänglig för läsaren.



Svävande, anliggande och ansluten rubrik.
Modellen med svävande rubriker används på sidor där
man, som sig bör, har blankrad mellan stycken, medan texter med förstaradsindrag
på nya stycken i allmänhet får direkt anliggande mellanrubrik.
Dessbättre är detta numer historia. Om man använder formatmallar
(CSS) är situationen densamma som inom tryckt typografi: nu kan vi skapa
precis de radavstånd vi vill mellan rubrik och text genom att ange
margin-top och margin-bottom i elementets typografi.
Om man manuellt typograferar texten är det krångligare. Funktionen som
sådan ingår inte i html-koden, utan får uppnås
genom kombinationer av styckebrytning <p> och radbrytning <br>.
Det går bra i texter som inte ändras ofta, och om man kan fastställa
sådana lösningar som en standard inom en organisation. I praktiken
brukar det inte bli så. Tvärtom är texter på webben
ofta utsatta för uppdateringar, det är ju en av poängerna.
Och ofta kan det vara olika personer som gör grundtexten och som
uppdaterar den. Resultatet blir snart att vissa rubriker ansluter och
andra svävar, eftersom man inte håller koll på med vilka
<p>/<br> kombinationer man ökar luft och ansluter.
Summa summarum tenderar denna regel att av praktiska skäl bli obsolet
(föråldrad) på webben. Formgivaren lastar över arbetet
på läsaren att begripa att en rubrik hör till följande
stycke.
Utmärkning


På likartat sätt utvecklas nya typsnitt som utgår från
bildskärmspublicering och webben. Kraven är här att typsnitten
ska hålla de goda egenskaper vi tidigare har pekat på, och
dessutom kunna vara tillgängliga på alla datorer. Times och
Helvetica klarar det senare kravet, men når inte riktigt fram till
det första. Det gör däremot typsnitten Verdana och Georgia,
som ska vi titta närmare på i nästa artikel.
© Text och illustrationer Stefan Lundhem
|